Water drinken en afvallen

Water-drinken

Water drinken is één van de meeste makkelijke manieren om gewicht kwijt te raken en gezond te worden. In deze blog lees je waarom.

Jouw lichaam bestaat voor 75% uit water. Elke dag weer is het belangrijk dat je die waterbalans aanvult en intact houdt. Dit doe je door water te drinken op basis van jouw lichamelijke behoefte.

Wat is dat dan hoor ik je denken…overal lees je dat je twee liter per dag water moet drinken. Maar dat is gebaseerd op de gemiddeld mens. En jij bent niet gemiddeld. De wiskundige formule voor water drinken = 30 ml water | per kilo lichaamsgewicht | per dag.

Bron: Water – Het goedkoopste medicijn | Je bent niet ziek, je hebt dorst auteur: Dr. F. Batmanghelidj

Noot van auteur: iedereen zou dit boek moeten lezen. Er gaat een wereld voor je open!

Feitje:   Water is ook het enige op deze aardbol dat in drie vormen bestaat. Wist je dat? Vloeibaar, vast en gastvormig. Oftewel: water, ijs en stoom. Er bestaat geen enkel andere substantie op deze planeet die deze drie vormen aan kan nemen. Bijzonder hè?!

Slaap

Ieder mens verliest per nacht een kwart tot halve liter vocht per nacht. Dat gebeurt door ademhaling

en transpiratie en is dus ongeveer 3 liter per week. Water drinken is dus belangrijk zodat je dit vochtverlies aanvult wanneer je wakker wordt. Drink op nuchtere maag 2 á 3 glazen water om dit vochttekort zo snel mogelijk aan te vullen.

Honger verwart door dorst

Gedurende de dag kun je een hongergevoel krijgen. Je lichaam vraagt dan om eten, terwijl dat eigenlijk dorst is omdat je jouw vochtbalans niet aangevuld met water drinken. Honger- en dorstgevoel worden in hetzelfde gedeelte van je hersenen geregeld en kunnen daardoor verward worden. Wanneer je hongergevoel dus verdwijnt na het drinken van een paar glazen water, is de kans groot dat het dorst was in plaats van honger…

Als je gewicht kwijt wilt raken en vooral niet snoepen en snaaien drink dan gedurende de dag voldoende water gebaseerd op jouw lichaamsbehoefte met de formule hierboven.

Water is the world’s first and foremost medicine’

Calorieën in water

Hoeveel calorieën zitten er water. Juist ja! Nul!! Als je ergens een calorietekort kan creëren is het dus met water. Geen sapjes en drankjes meer, maar simpel en alleen water. En vind je water drinken alleen saai? Maak ‘m dan sexy met wat fruit zoals aardbeien, blauwe bessen of sinaasappel. Ook kun je er citroen of gember aan toe voegen voor wat extra smaak en tevens een boost voor je immuunsysteem en spijsvertering.

Spijsvertering

Je eten gaat elke dag weer van je mond naar je kont. Niet waar?! Zou niet goed zijn als dat andersom zou zijn. En voor dat spijsverteringsproces heeft het vocht nodig. Water drinken dus om het van boven naar beneden te krijgen. Als je te weinig water in je systeem hebt, haalt je lijf dat uit andere cellen. Alle processen zoals huidvernieuwing en haargroei gaan gewoon door alleen niet zo effectief.

Vergelijk het met een wegstrijdzwemmer in een zwembad met kinderen. Dat gaat, alleen niet effectief genoeg. Is je vochtbalans op peil dan werken alle processen in je lijf optimaal en is voldoende water drinken heel belangrijk.

Elektrolyten

Daarnaast is het heel belangrijk dat je van het water wat je drinkt elektrolytenwater maakt. Elektrolyten zijn mineralen die oplossen in de lichaamsvloeistoffen wat zorgt voor een gezonde waterbalans in je lichaam. Dat kun je kopen in een flesje voor een behoorlijke prijs, maar je kunt het ook zelf heel makkelijk maken. Hoe dan? Simpel door er per liter een half theelepeltje zeezout aan toe te voegen.

Zeezout bevat 96 mineralen die zich van nature al in je lichaam bevinden. Water drinken heeft als gevolg dat je naast de afval- en gifstoffen ook de goede stoffen afvoert. Met zeezout breng je dus eenvoudig weer je waterbalans in je lichaam op peil.

Wanneer drink je water?

Je kunt op elk gewenst moment van de dag water drinken. Mijn advies is alleen: niet tijdens de maaltijd en zeker ook een half uur daarvoor én 2,5 uur daarna niet. Huh, hoezo dan. Bijna elke diëtiste en voedingskundige zegt dat je vooral net voor je maaltijd veel water drinken goed voor je.

Ik zal het je uitleggen: je spijsvertering begint in je mond. Daar zitten enzymen in die je eten verteren. Het is van belang dat je minimaal tussen de 10 en 15 keer kauwt op een hap voedsel. Zo komen de enzymen goed in het eten. Water drinken bij je eten zorgt ervoor dat je je eten te snel wegspoelt.

Daarna komt je eten in je maag terecht. In je maagzuur zitten ook weer enzymen die ervoor zorgen dat je eten beter verteerd wordt. Water drinken (of andere vloeistoffen) bij het eten lengen het maagzuur aan waardoor minder efficiënt zijn werk kan doen.

Zo sta je dus 2-0 achter in je spijsvertering en val je minder snel af. En daarbij: als je maag gevuld is met vloeistoffen geregistreerd het minder snel wanneer het vol zit waardoor je dus gaat overeten. Logisch toch?!

Thee en koffie

Heerlijk een bakje thee of koffie gedurende de dag. maar wist je dat je van thee en koffie meer vocht verliest dan dat je er van drinkt? Dat komt onder andere omdat er cafeïne  thee inzit. Cafeïne zorgt voor uitdroging voor het lichaam. Onder water drinken verstaan de meeste mensen ook thee, maar dat heeft zeer zeker niet het gewenste effect op je lichaam.

Daarbij komt ook nog eens dat een warme drank altijd afgekoeld dient te worden door het lichaam voor het verwerkt kan worden. En dat doet het door transpireren. In de herfst en winter minder op te merken, maar wanneer je temperaturen wat hoger zijn krijg je zo’n lekkere zweetsnor of die pareltjes in de nek.

En ja, dus ook met kruidenthee zoals groene thee drinken. Voor elke kop thee of koffie drinken is twee glazen water drinken dus het beste.

Afvalproces en gezonde leefstijl

En ja, water drinken is één van de vele onderdelen die bijdragen aan een gezonde leefstijl en je streefgewicht te bereiken en te behouden. In mijn praktijk voeg ik daar meerdere elementen aan toe. En die heb ik verwerkt in mijn eigen BESEM-methode, waarmee je letterlijk én figuurlijk de bezem door je leven haalt.

Benieuwd hoe dat eruit ziet en op welke manier dat voor jou werkt? Lees dan deze blog en leer meer over mijn BESEM-methode waarmee je eindelijk die healtylifestyle behaalt én behoudt!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees meer

Jaimy Strik, hypnocoach helpt jou met afvallen. Zij toont een fles water gevuld met fruit en een glas water.

Hi! Ik ben Jaimy Strik

En ik ben no-nonsense hypnocoach die niet houdt van ellenlange trajecten en ingewikkelde restricties, maar wel van succesvolle transformaties die passen bij wie je bent.

Benieuwd waarom het je niet lukt om af te vallen?

In mijn e-book lees je welke drie hypnoses jouw afvalproces tegenhouden én hoe je die blokkades kunt doorbreken.

Klaar voor een gezond leven zonder restricties?